Життя спійманих ілюзій чи екскурсія музеєм ім. А. Кастєєва в Алма-Аті

Цікаво почати розповідь про Державний музей мистецтв за враженням від робіт надмірно далеких академічної класики , як і не близький був сам художник до видимої реальності, дарованої здоровим глуздом.
Що вдіяти? – емоції вільні птахи, ми лише стежимо за їхнім польотом.
Мова про Сергія Калмикова , художника, який напевно гостював у Будинку Глухого (Франсиско Гойя) перед довгою дорогою до фронтирів йому лише доступних земель.
Не знаю нікого іншого, хто б ще так безстрашно та щиро писав образи Чистого Розуму. Назвавши роботи Калмикова життям спійманих ілюзій, так само не погрішим проти істини, його полотна живуть своєю, припустимо не білковою, але і не менш натуральною формою життя, це не картини в звичному нам сенсі слова .
Щодо ілюзій, химер та видінь , тут просто і дзвінко. Вони аборигени простору що завжди з нами, але де рідко буваємо ми. Мало хто ризикує зустрічатися з ними на повний формат відкритих очей, ще менше тих, хто представляє побачене зовнішньому світу, хіба згадати про П’єра Паоло Пазоліні з його фінальними сценами Кентерберійських оповідань.
Босх? – Більше ілюстративної схоластики ніж в’яв пізнаних речей , час такий був і може хто-небудь згадає про Далі. Теж рівно повз, все-таки Сальвадор Далі у своєму явленому потоці образів досить світлий і наївний хлопчина.
Робот Калмикова в музеї небагато, кожна з них голова Некрономікона або образи Ктулху і перебираючи в пам’яті залишається питання – чи так хотілося б побачити все?
Найкраще приходити в Музей імені Кастєєва в ранок, що мрячить , ідеально в квітні, він тоді виглядає особливо елегантно.
Радянський модерн 70-х, прямий спадкоємець модерну початку минулого століття в архітектурному рішенні музею, виразний як єгипетський обеліск і гармонійний як соната Густава Малера . Поняття моди чи сучасності можна застосувати до нього рівно, як і до паризького Бобура:
– Перед нами витвір мистецтва, призначений для показу та зберігання творів мистецтва.
Бобур, він же Центр Помпіду, не випадкова асоціація.
За всієї географічної різниці та інакшості архітектурних рішень , обидва музеї схожі як двоюрідні брати і до того ж вони майже ровесники. Державний музей мистецтв ім. А. Кастеєва утворений в 1976 році, Національний центр мистецтва і культури Жоржа Помпіду в 1977 році .
Бобур розуміє всесвітній експозиційний центр (Париж, не забуваємо) , але насамперед він Французький Державний музей сучасного мистецтва . А в цьому світі прекрасних форм та втілених мрій можна говорити про що завгодно, крім випадковостей та збігів, вони проживають за іншою адресою.
Про захоплення як формі пізнання .
Далеко не найрідкісніше почуття в цих музейних залах, воно раптово і приголомшливо як обрив ліфта в Емпайр Стейт Білдінг . Перебільшення , не заперечуємо , проте цілком підходить для опису ніж цього, а художник Булат Тогузбаєв несподіваний абсолютно , спочатку візуально, потім і ментально.
По-перше, драматургією, кожна робота театр мініатюр , або мандрівний балаган, справа смаку. Не варто вгадувати сюжет, просто дивіться , оплески за настроєм.
По-друге, асоціативним колапсом, що переходить у осяяння.
Погляд перший – Ніко Піросмані з невигадливості та речей написаного, але вже на другому погляді грузина змінює француз із прізвищем Матісс, однієї палітри брати.
Потім, світле безумство кожної роботи в поєднанні з найтоншою лірикою сюжету, повідомляє – явище єдине та унікальне, а анатомію залиште профанам.
Як і належить всьому справжньому, картин Булат а Тогузбаєв а небагато, не кожен слідопит знайде, але повірте, знахідка коштує пошуку.
Залишимо подробиці, поговоримо про спільне.
Зрозуміло, що Державний музей мистецтв ім. А. Кастєєва абсолютно академічний, не акциденцією, але іманентно поняттю « академізм » .
Одинадцять постійних експозицій музею майже не залишать прогалин у змісті високого слова « мистецтво», яким контентом ти його не заповни . Досконалості у світі немає (у мистецтві тим більше) але чому б не створити близький до нього образ?
Тут спектакль починається від вішалки і гримерки, говоримо про колекцію казахського народного прикладного мистецтва розташованої прямо біля входу, і ось воно, початок уявлення , яке неодмінно варто доглянути до кінця.
Головне , не відчувати скованості у витраті часу, останнє породжує суєту, яка зводить сприйняття довільного шедевра на рівень коміксу .
Колекція західноєвропейської класики і займає неабияке місце музейного простору та представленим асортиментом гарна, але що власне класика тих країн того періоду? Вільне трактування: її наявність у кожному поважає себе музеї від Фіджі до Осло , як і вивірений набір жанрів, сюжетів та ін . , зводить її до рівня санвузла в апартаментах – він сутнісно необхідний, і все ж таки наша основна увага віддається кухні, спальні і вітальні.
Безумовно, класицизм, бароко і далі за жанрами знати необхідно, пам’ятати не обов’язково. Жанри дивно схожий і сам і на себе, майстерність виконання тієї чи іншої Венеції, римських руїн, Гераклів і Парфенонов не кожен знавець визначить, як і палітра мало чим відрізняється від Італії до Вестфалії . Мабуть, єдиний яскравий виняток тих часів і фарб – малі голландці і прилегла до них Фландрія, при безперечній схожості жанрів і стилів, вони на диво національні та індивідуальні, як і не знайти майстра навіть у дещиці повторив палітру або манеру свого побратима по цеху. Феноменально і незрозуміло побутівою логікою і , як на мій погляд, просто Аполлон і Каліпсо в ті часи щільно присіли на голландське та фламандське темне пиво (dobbelkuyt) .
У залах російського мистецтва надзвичайно гарний Айвазовський, правда Айвазовський скрізь гарний, де його не виставляй. Він і в колекції Тернера Вільяма чудово виглядатиме, оскільки всі стихія морська, відмінності на палітрі та експресії. А якщо до цієї уявної колекції додати ще й Рокуелла Кента, то повнота гармонії буде незвичайною. Холодний спокій арктичних вод замкне в кільце і прозору лють валів Айвазовського і розмиті вітром, туманом і сонцем хвилі Тернера .
Відволікся, трапляється.
Повертаючись до предмета, колекцією російського мистецтва музей може по праву пишатися, вона включила в себе чи не всі періоди генези даного явища світової культури і кожне прізвище, представлене тут викликало б ажіотаж на Sotheby’s. Тим не менш , передвижники органічно виглядають і на Ямалі , як і обожнювані мною Кустодієв і Петров-Водкін будуть чудово почуватися в музеї д’Орсі . Тому , допускаю розглядати цю колекцію як чудової краси багет, про саме полотно мова піде нижче.
P. _ S. _ вразив портрет офіцера пензля Костянтина Коровіна. Як образ всього російського офіцерства тієї епохи, одна особа — і весь Купрін із Севастопольськими оповіданнями на додачу.
Живопис, панове, живопис.
Тепер задамося нечастим питанням , чи можливе відображення національної ідеї полотном і фарбою ?
Відповідь? – Зрозуміло , так.
A priori : роль Ед Уарда Мане , Ренуара , Клода Моне , Камілл Піссарро і Едгара Дега ( див. імпресіоністи ) у створенні французької ідентичності не менш важлива , ніж усім відома пісенька Марсельєза , женераль Шарль де Голль , круасса Голуаз та ліхтарний стовп імені інженера Ейфеля.
A posteriori: Без національної палітри , справжня завжди неповторна ! – Образ країни і громадян, що в ній проживають , залишається не повним .
Особиста думка, думаю , що завершення образів Франції та француза належить пензля Фернана Леже. Неймовірно французькі (колір!) полотна створюють канон, що сприймається будь-яким глядачем , приблизно так , як будь-який ситроен канонізує образ «французького автомобіля». Інше , включаючи знаменитий французький шансон і неповторний синематограф – деталі та декор поблизу головного шедевра.
Між словами:
— не може не подобатися Саграда Прізвище, а місця нудніше парку Гуель не знайти у всій Барселоні , але що я з поглядом випадкового глядача , пішохода автостопом ? Свято не моїх очей, але країни Cataluña , її душа ширяє тут з волі Антоніо Гауді та ім’ям його. Допустимо , що і в Готичному кварталі, і на Рамбла місцевий житель рідкісний як трюфель у тундрі , але не це важливо . Все навколишнє тебе природноним погляду і слуху мовою розповість про країну і тих, хто живе в ній, доступніше за будь-яку енциклопедію.
Ergo: здійснив мислений переліт зі столиці Каталонії до Південної столиці, негайно повідомимо втомленому читачеві
– Національна палітра Казахстану є і створена вона у світ живописцем Абільханом Кастеєвим .
Випадок поширений, що існує у світ е творять одинаки і зазвичай на віки. Такі Будда, Конфуцій, Октавіан Август, Олександр Пушкін , Едгар Аллан По, Абай і Христофор Колумб, як символ вічної спраги відкриттів.
Кліо примхлива і не всім прихильна, але часом вміє бути щедрою.
Живу тканину мови у світову літературу – Абай Кунанбаєв , з історії переказів явити історію народу – Чокан Валіханов , останній штрих лише фарбою – Абільхан Кастеєв та портрет країни в інтер’єрі вирахуємо закінченим.
Чудово , що в Музеї, не виходячи з одного залу , можна побачити всю історію явища на світ образотворчого мистецтва Казахстану і перетворення дару художника Кастеєва на надбання світового живопису .
Природа не розмінюється на стороннє і меморіальна експозиція класика дарує це почуття від першого погляду до останнього полотна. Кольори, внутрішній ритм будь – якої картини і відсутність явних асоціацій з російською школою живопису , в якій Абільхан Кастеєв провів свої учнівські роки .
Єдиний виняток – портрет Чокана Валіханова.
З одного боку, миттєве відсилання пам’яттю до чарівної класики Івана Миколайовича Крамського «Христос в пустелі» , чи композицією, палітрою і тим невимовним, що допустимо називати Aeterna ( вічність ) .
Друге незабутнє – врубелівський Демон. Відносна подібність може не так явно , не в ньому і суть. Адже все тут — із тихим оманливим спокою та безоднями легке дихання …
Парад асоціацій завершує поручик Лермонтов, майже ровесник після смерті. Дивно, до чого часом бувають схожі молоді генії, як долею, так і зовнішністю , не важливо на якій землі вони народилися. З іншого боку, Фатум кордонів не знає, у будь-якому краї він знаходить своїх.
Зали соцреалізму Музею чудові , жодної випадкової роботи і, панове, справжня майстерність ніяким сюжетом не загробити .
З кажемо так , контемпоральні формати соціуму для справжнього артиста річ другорядна.
Гібелліни не знецінили Данте, комуністи не піднесли на Олімп художника Герасимова, талант править епохою. Абсолютна свобода подарувала нам перфоманси і Дем’єна Херста, по суті Ніщо-з-Дзвоном, а від них часом і порожнеча блює.
Одна з презабавных речей соцреалізму по-казахськи полягає в тому, що будь- яка робота названого періоду містить близько 7 – 12 % соціалізму , як у хороших сортах пива , решта суто національний колорит .
І гами Кастеєва звучать у кожному втіленому до істини ноктюрні , при всій несхожості виконавців.
–
Легенда про Фауста.
Духу студента -чорнокнижника кордону невідомі , а до Гете , Фауст німецьких легенд якраз і був вагантом, що спеціалізується на римському праві, прикладної магії та класифікації духів темряви та вогню. З тіні іскрою у світ, природна традиція будь-якого таланту при мінімальній спразі бути.
Молода сила простору і світла, вдрукована в полотно, як Гомункулус в колбу.
До чого б тут про неї? – мабуть з того, що вічна молодість у коханні та фарбах мало співвідноситься з метрикою. Юність поняття трансцендентне , що безсумнівно розумів Саліхітдін Айтбаєв в іронії розуму та серйозності мольберта.
Небагато побачено , для розуміння ж з надлишком – все неймовірно казахський і при тому екстемпоральний живопис. Вона сестра і ровесниця, що фаюмському портрету, що єгипетській фресці, яка за дивним збігом таланту ожила в наш час. І безумовно явлена спорідненість з Абільханом Кастеєвим, не учень і вчитель, але співтрапезник за духом.
Жаль, лічені роботи. Половини пальців однієї руки достатньо .
Фінальний акорд як малий вибух наднової , про художника Жаната Шарденова .
Завмираєш у першої ж картини за магічним відчуттям , що пейзаж виліплений на полотні кольоровою магмою і геодезичними шарами;
Це Земля : – the Earth, man – A ll the Old Creative Nature.
Звичайно не вперше зустрінута мальовнича манера , але так просочена натурою, що відчутується – по погляду як вперше. Не багатьом дозволений подібний розмах, за інтенціями техніка тонше ніж з фумато , все єство на увазі.
Тут неможливо приховати що мізерність задуму що мотлох свідомості, кожен рух пензля відкриває стоїть біля мольберта навстіж .
Що ж, слова до погляду не додаси, картини необхідно бачити.
Тим самим закінчуємо першу екскурсію по Державному музею мистецтв ім. О. Кастєєва, впевнений – не останню.
Фіат!
Артур Новіков

Welcome , my friend! I’m International Journalist and I write travel news, fashion articles and make interview with interesting, public persons from the all world.